Feeds:
Posts
Comments

Archive for March, 2008

home alone

home alone….sucks…i need a human being to talk to,not just a pc connected to human being…i want a real human being right in front of my eyes…ain,don’t envy me…u just dunno wat im going thru evry day…

i cannot deny the fact that the joyful moment in my life right now is when I see my husband during our lunch meal at home.(i cook better now)… This is the time that I can have any decent conversation without hurting my emotion…(he always get on my nerves with his ability to sleep while i am still talking…-at nite after dinner)

there’s one time that i was arguing over some issue with my husband..and i just snapped…”you just made me pissed off..”….guess what he said????

” U MADE ME PEACEFUL!!!”…

adeh…trus gelak guling2….kenapalah en.farihan???

Advertisements

Read Full Post »

ingin setabah mama

Sekarang dah hampir genap 3 bulan menjadi surirumah sepenuh masa. Mungkin ada yg rasa sgt best dpt duduk umah,layan tv,tdo…..x payah g keje pagi2,mengadap student,uat laporan bulanan…g meeting…tp bila melalaui sendiri semua itu,rasa sgtlah x best…I am not a tv person,so no point duudk dpn tv….nak tdo pun x best….buat kerja2 umah…menyapu,laundry,jemur,lipat,iron baju,buang sampah,masak,basuh pinggan…..dan segala rutin yg mama buat sepanjang hidup mama…bila melalui sendiri,terbit rasa kagum yg sgt tinggi dek kerana kesabaran mama, komitmen mama, dan pengorbanan mama utk rumah tangga,suami dan anak2 yg empat org ini…mama adalah seorang guru di sebuah sekolah milik keluarga,sekolah yg diasaskan oleh arwah tuk ayah mama…selepas melahirkan kakak yg sulung,mama berhenti bekerja.Mama ckp x de pilihan sbb babo sgt sibuk,jd mama lah kene amik peranan duduk umah dan besarkan anak2….tp,biasalah kan,wanita Kelantan mana boleh duduk diam kat umah tanpa generate income family….mama meniaga sambil2an..jual kain batik sarung,jual brg kemas intan berlian kerana arwah nenek sering ke penang utk meniaga brg kemas…semua ni dijalankan secara instalment…(org Kelantan suka meniaga bayar kali2)…hatta menjual minyak ubat yg diusahakan oleh nenek sedara….pun dibuat secara instalment…tp masa tu,kak sal cakap hidup senang lagi…pendapatan babo sebaga pensyarah lebih dr cukup utk menyara isteri dan dua anak….akhirnya setelah menjawat jawatan sebagai timbalan dekan fakulti,babo melepaskan jawatan utk bergiat di dalam politik….bermula dr hari itulah,hidup kami bertukar wajah….

Babo tidak lagi seorang pensyarah…buat kerja2 sambilan…bahkan menternak ayam dan menjual telur ayam…gigih dan getir sekali babo dan mama lalui semua tu…mama hidupnya x pernah susah samapi tahap tu…arwah tuk ayah adalah seorang wakil rakyat…kiranya mama berasal dr golongan atasan jugak lah…tp mama tabah….mama tolong babo meniaga…semua ni zaman chesu x wujud lagi…seingat chesu,masa chesu tadika,mama mengajar budak2 mengaji quran…dapatlah gula sekilo dua mak ayah students bagi…dan di masa yg sama menjual berbagai2 jajan…kami beli kat kedai borong…gula2,chikedih,semua ada…so,budak2 yg datang mengaji akan membeli jajan bila nak balik umah…itulah yg aku ingat….babo selalu cakap,aku hidup di zaman family kami dah senang….kak sal n kak na paling susah hidup kanak2 mereka….mama ckp kak sal masuk u,ada 3 pasang je baju…pastu mama beli kain,buat baju n pos….seminggu satu baju kurung….mcm tu lah lebih kurang….nak menitik airmata dngar semua tu…sebab tu mama cakap kak sal paling Berjaya dan paling keras hati…sebab dia dah laui semua kesusahan yg adik2 x lalui….segala kesenangan kak sal hari ini,mama cakap usaha kak sal semuanya…mama tumpang bahagia dan bangga…..kak sal pun ada jugak bercerita,husband dia nak belikan handbag coach,ferragamo….dia tahan…dia cakap,rasa berdosa pakai handbag  mahal-mahal…sedangkan org kain nak makan pun susah…selalu teringat zmn susah payah dulu,justeru anak2 x dibiasakan bermewah mewah…

Sekarang,zaman chesu pulak lalui susah senang berumahtangga…tiap kali balik kg,mama titipkan duit tambang…sgt pilu rasa…sengih n terima kasih je waktu terima duit..tp bila masuk bilik,mcm hujan airmata turun…sampai ke umur skrg ini,mama masih lagi menghulur duit…babo masih lagi membeli brg2 bekal utk chesu…sebal sgt rasa hari tu bila babo tanya..dah beli daging lembu?belilah,amik duit ni…kat kl susah kan nak makan daging sini???..chesu Cuma gelak…”x payah la babo..bukan makan sgt daging”…(sambil2 memandang keluar,menahan airmata)….rasa beban hutang atas segala budi mereka bergunung chesu galas…hatta segala harta dunia x mampu chesu balas…sedih sgt2…chesu berjanji pada diri chesu,chesu akan belajar bersungguh2 dan buktikan pada babo yg cita2 babo utk melihat anaknya belajar ke peringkat sarjana tercapai…Cuma,chesu sellau berdoa allah panjangkan umur mama n babo utk lihat semua tu…utk merasa duit pemberian chesu,utk duduk bersama sekali lagi..chesu meminta allah peluang utk berada dekat dgn mama n babo,menjaga mereka di hari tua mereka ini…allah,tolonglah panjangkan umur mama dan babo..kurniakanlah mereka kesihatan utk mereka terus beribadat….janganlah ditimpakan segala musibah buruk tanpa kami anak2 berada di sisi meraka…AMIn YA RABBAL Aalaminnnnn..

 

 

 

 

Read Full Post »